Monday, June 25, 2012

Kisah Cinta Dalam Al Quran : Misbah Em Majidy

KPBK1058 Kisah Cinta Dalam Al Quran (Kulit Keras) pengarang: Misbah Em Majidy harga RM22.00   berminat sila SMS 017-5017275 or PM or layari www.azamireaders.blogspot.com or http://www.stormreaders.net/nProductCode=KPBK1058/azamreaders


Kisah Cinta dalam al-Quran (Edisi Baharu/Kulit keras)
oleh Misbah Em Majidy
ISBN 978-967-361-051-8
Tarikh Terbit: Mei 2012
Jumlah Muka Surat: 241
Harga: RM22.00

Sinopsis:


Secara bahasa kata cinta bererti kasih sayang. Lawan kata cinta adalah benci. Pengertian cinta adalah, kecenderungan jiwakepada sesuatu yang dilihat, dikira dan dirasa baik. Cinta Allahkepada para hamba-Nya adalah bentuk reda-Nya kepada diri mereka,yang disertai kebaikan-kebaikan Allah terhadap para hamba tersebut.Cinta seorang hamba kepada Allah adalah bentuk penta'dziman(pengagungan) kepada-Nya, yang terwajahkan dalam perilakuketaatan, kebaktian dan rasa tunduk yang tulus dalam menjalankan amal ibadahdan ubudiyah kepada-Nya.


Ada banyak ‘wajah' cinta Allah kepada kepada hamba-Nyasebagaimana yang dipesan oleh al-Quran; Allah mencintai manusiayang bertakwa, manusia yang berbuat kebaikan, manusia yangmensucikan diri, manusia yang taubat, manusia yang mempasrahkandiri kepada-Nya, manusia yang sabar serta manusia yang adil nanbijaksana dan melakukan kebaikan lainnya.
Al-Quran juga menceritakan mengenai manusia yang tidak dicintaiAllah, mereka adalah para pelanggar batas ketentuan Allah, parainsan yang zalim, para kafir, para manusia yang melakukan kerosakan,para pemboros dan melampaui batas, para pengkhianat, para manusiayang sombong dan bongkak, para manusia yang melampaui dalambersenangsenang dan pelaku kejahatan lainnya.

Cinta merupakan citra pensifatan Allah yang berkaitan denganpara hamba terkasih dan dikasihi-Nya. Kerananya kata cinta dekatdengan para kekasih Allah dan hamba-hamba yang dipilih-Nya.

No comments:

Post a Comment