Wednesday, July 4, 2012

Petua Menangani Stress: Dato Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah





Dato Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

Harga: RM19.90   


berminat sila sms 017-5017275 or PM untuk harga istimewa or layari www.azamireaders.blogspot.com or http://www.stormreaders.net/nProductCode=TBBK1064/azamreaders


Tajuk : Petua Menangani Stres
Pengarang : Dato' Dr Mohd Fadzilah Kamsah & Haji Muhammad Zakaria
Penerbit : Telaga Biru Sdn Bhd
ISBN : 983-3494-89-7
Bagaimana Menggunakan Buku Ini
  1. Buku ini menjadi panduan kepada pelajar, ibu papa, pendidik, golongan profesional & setiap individu untuk mendapatkan tip menangani stres.
  2. Teks dipermudah dalam bentuk bylines, nota ringkas, subtajuk, quotation, kisah & puisi untuk memudahkan anda membuat rujukan dengan santai.
  3. Gambar foto, ilustrasi dan comic strips memberi penjelasan dan gambaran secara praktik bahawa menangani stres adalah sesuatu yang benar, realistik dan mudah dicapai.
  4. Gambar rajah, carta, peta minda dan jadual menerangkan langkah yang lebih efsien dalam menangani stres?
  5. Doa yang mudah dihafal dan diamalkan.
  6. Anda juga boleh mendapatkan sumber dalil daripada al-Quran dan Hadis sahih.

Kehidupan anda dalam era globalisasi hari ini mengundang tekanan dari semua arah. Tekanan ini mengenai semua golongan dari pelajar hingga kepada ibu bapa, pekerja, golongan profesional, pemimpin dan rakyat jelata.

Stres menjadikan diri kita tertekan, produktiviti diri menurun, jiwa tidak tenteram dan tindakan menjadi tidak rasional. Pada masa sama timbul perasaan marah, geram, lemah dan hilang keyakinan diri

Stres berpunca daripada sifat semula jadi yang tidak stabil seperti terlalu inginkan kemenangan, bersikap perfectionist, suka mendesak, risau keterlaluan, tidak mahu menerima teguran, bersangka buruk dan berdendam.

Untuk menghindarkan diri daripada fenomena ini, kita perlu menangani stres dengan bijak. Jika stres tidak boleh dihilangkan sepenuhnya, ia perlu dikawal. Terdapat 4 elemen yang perlu dititikberatkan: Spiritual, emosi, intelektual dan fizikal. Buku ini menganalisis dan memperhalusi elemen ini untuk anda.

No comments:

Post a Comment